ANALISIS KOMPARATIF METODE ISTINBATH AHLUL HADIS DAN AHLURRA’YI DALAM KEPUTUSAN PERADILAN ISLAM

Muhammad Jaidi, Jalaluddin Jalaluddin, Fathurrahman Azhari, Fahmi Hamdi

Abstract

Abstract This article aims to conduct a comparative analysis of the istinbath (legal deduction) methods used by two groups in Islamic jurisprudence, namely Ahlul Hadis and Ahlurra’yi, and their implications for Islamic court decisions. The research method used is a literature study with a qualitative approach. Ahlul Hadis is a group that emphasizes the use of the hadith of the Prophet Muhammad SAW as the main source in extracting the law. They believe that the hadith of the Prophet is the second source of Islamic law after the Quran, so they highly uphold the authority of the hadith and reject the excessive use of ra’yu (reason). On the other hand, Ahlurra’yi is a group that emphasizes the use of ra’yu (reason) in establishing the law. They believe that ijtihad (independent reasoning) using human intellect is important and necessary, especially in responding to new problems that are not explicitly regulated in the Quran and hadith. The difference in the istinbath method between Ahlul Hadis and Ahlurra’yi has implications for the differences in the legal products produced by the two groups, which in turn also affect the decisions of Islamic courts. In the context of court decisions, the difference in the istinbath method can lead to differences in the interpretation and application of the law, which can impact the disparity of decisions between judicial institutions.   Keywords: Ahlul Hadis, Ahlurra’yi, Islamic Judiciary, Istinbath. AbstrakArtikel ini bertujuan untuk melakukan analisis komparatif terhadap metode istinbath (penggalian hukum) yang digunakan oleh dua kelompok dalam fikih Islam, yaitu Ahlul Hadis dan Ahlurra’yi, serta implikasinya terhadap keputusan peradilan Islam. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kepustakaan dengan pendekatan kualitatif. Ahlul Hadis merupakan kelompok yang menekankan pada penggunaan hadis Nabi Muhammad SAW sebagai sumber utama dalam menggali hukum. Mereka meyakini bahwa hadis Nabi adalah sumber hukum Islam yang kedua setelah Al-Quran, sehingga mereka sangat menjunjung tinggi otoritas hadis dan menolak penggunaan ra’yu (nalar) yang berlebihan. Di sisi lain, Ahlurra’yi adalah kelompok yang lebih menekankan pada penggunaan ra’yu (nalar) dalam menetapkan hukum. Mereka berpandangan bahwa ijtihad dengan menggunakan akal pikiran manusia merupakan sesuatu yang penting dan dibutuhkan, terutama dalam merespons permasalahan-permasalahan baru yang tidak secara eksplisit diatur dalam Al-Quran dan hadis. Perbedaan metode istinbath antara Ahlul Hadis dan Ahlurra’yi ini berimplikasi pada perbedaan produk hukum yang dihasilkan oleh kedua kelompok, yang selanjutnya juga mempengaruhi putusan-putusan peradilan Islam. Dalam konteks keputusan peradilan, perbedaan metode istinbath ini dapat menimbulkan perbedaan penafsiran dan penerapan hukum, sehingga dapat berdampak pada disparitas putusan antar lembaga peradilan.  Kata Kunci: Ahlul Hadis, Ahlurra’yi, Istinbath, Peradilan Islam.

References

Abbas. Hasjim, Kritik Matan Hadis: Versi Muhaddisin dan Fuqaha, Yogyakarta: Teras, 2004.

Abdillah. Masykuri, "Metode Istinbath Hukum dan Implikasinya dalam Keputusan Peradilan Islam," Jurnal Al-Adalah, Vol. 12, No. 2 (2015).

Al-Ghazali. Abu Hamid, Al-Mustashfa min 'Ilm al-Ushul, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, 1993.

Al-Khatib. Muhammad Ajjaj, Ushul al-Hadith: 'Ulumuhu wa Mustalahuhu, Beirut: Dar al-Fikr, 1989.

Al-Qaradawi. Yusuf, Kaifa Nata'ammal ma'a as-Sunnah an-Nabawiyyah, Kairo: Dar asy-Syuruq, 2000.

Al-Qaradawi. Yusuf, Fiqh al-Zakah: A Comparative Study of Zakah, Regulations and Philosophy in the Light of Qur'an and Sunnah, Beirut: Muassasah al-Risalah, 1999.

Al-Shafi'i. Imam, Ar-Risalah, terj. Ahmadi Thoha, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1993.

Al-Shafi'i. Muhammad ibn Idris, Al-Umm, Beirut: Dar al-Ma'rifah, 1973.

Al-Zuhayli. Wahbah, Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu (Hukum Islam dan Bukti-buktinya), Jilid 9, Damascus: Dar al-Fikr, 1985.

Ash-Shiddieqy. Hasbi, Pengantar Hukum Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1980.

As-Siba'i. Musthafa, As-Sunnah wa Makanatuha fi at-Tasyri' al-Islami, Kairo: Dar al-Qaumiyyah, 1949.

Auda. Jasser, Maqasid al-Shari'ah as Philosophy of Islamic Law: A Systems Approach, London: The International Institute of Islamic Thought, 2008.

---------------, Maqasid al-Shariah as Philosophy of Islamic Law: A Systems Approach.

Az-Zuhayli, Wahbah, Ushul al-Fiqh al-Islami, Damaskus: Dar al-Fikr, 1986.

Basyir. Ahmad Azhar, Ikhtisar Fikih Jinayat, Yogyakarta: UII Press, 1994.

Ismail. Syuhudi, Metodologi Penelitian Hadis Nabi, Jakarta: Bulan Bintang, 1992.

Kamali. Mohammad Hashim, Principles of Islamic Jurisprudence, Cambridge: Islamic Texts Society, 1991.

Madkur. Muhammad Salam, Al-Ijtihad fi at-Tasyri' al-Islami, Kairo: Dar an-Nahdah al-'Arabiyyah, 1984.

Masud. Muhammad Khalid, Islamic Legal Philosophy: A Study of Abu Ishaq al-Shatibi's Life and Thought, Islamabad: Islamic Research Institute, 1977.

Rushd. Ibn, Bidayat al-Mujtahid wa Nihayat al-Muqtasid (The Distinguished Jurist's Primer), Volume 2, Cairo: Dar al-Hadith, 1994.

Saleh. Fauzi, "Perbandingan Pemikiran Hukum Ahlul Hadits dan Ahlur Ra'yi dalam Konteks Hukum Keluarga Islam," Jurnal Ilmu Syariah dan Hukum, Vol. 50, No. 1 (2016).

Zahrah. Syaikh Muhammad Abu, Ushul al-Fiqh, Kairo: Dar al-Fikr al-'Arabi, 1958.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.